Kto z koho alebo Public relations

Autor: Peter Bigoš | 25.5.2006 o 11:31 | Karma článku: 8,84 | Prečítané:  2588x

„Rastlina ktorá bude rásť v kvetináči, na severnej strane veterného balkóna, netreba sa o ňu starať, kvitne celé leto a v zime má zelené listy“ – takto si ľudia predstavujú ideálnu rastlinu. A ja som ten, kto má uspokojiť ich potreby.

PrimulaPrimulaP.B.
Ako zamestnanec záhradného centra sa s podobnými požiadavkami stretávam často. Už po niekoľkých mesiacoch som zistil, že vzťah zákazník – zamestnanec funguje na princípe „kto z koho“. Najradšej mám zákazníkov, ktorí nemajú o rastlinách ani páru, s tými sa jedná najjednoduchšie. Aj keď zase občas majú požiadavky, ktoré nie sú splniteľné. Vtedy sa len pousmejem a mám sto chutí ich poslať do vnútra predajne, kde máme aj obstojný výber umelých rastlín. Niekedy sa takíto zákazníci po pol roku vrátia späť s výčitkou na tvári: „I think I’ve killed my plant“ a tvária sa prekvapene, ak sa spýtam či ju polievali.

Jednou z najčastejších otázok je: „Do you work here?“. A to aj napriek tomu, že na chrbte mám veľký nápis STAFF, šiltovku s logom firmy a práve polievam rastliny alebo vysvetľujem inému zákazníkovi, prečo niektoré rastliny majú životnosť len jednu sezónu, a že naozaj je nevyhnutné zobrať kaktus na zimu zo záhrady do vnútra. S najlepšou odpoveďou na otázku, či tu pracuje, skóroval môj šéf: „What do you think?“.

Pri zásielkach tovaru k našim zákazníkom domov ma najviac udivuje ľudská naivita. Priniesol som jednej pani malý ker a kvetináč na štvrté poschodie a ona na mňa nechápavo pozerala, že sme ho neposadili. Lenže ona nemyslela na to, že bude potrebovať aj nejakú zeminu na posadenie a nefunguje to automaticky. To akoby som si kúpil v Tescu vajíčka, slaninu a cibuľu a pri pokladni by som sa čudoval, prečo mi neuvaria praženicu.

Prichádzajú k nám aj praví vyjednávači. „Ale toto ste nekúpili u nás“, zastavil som zákazníčku pri odchode. Priniesla v taške s našími inicálami box kvetov s tým, že ich kúpila priveľa v jednej farbe a chce ich vymeniť. Vybrala si náhradu, ale nedalo mi a otočil som box tak, aby som zbadal, že je na ňom názov firmy konkurenčného giganta HomeBase. Na moju reakciu len ledabolo poďakovala a bola „rada“, že som si to všimol. Konkurenčná cena bola lacnejšia o necelú libru. Doteraz sa mi nepodarilo uhádnuť, čo tým vlastne sledovala.

Skupina bohatých zákazníkov sa dá odhaliť veľmi ľahko. Ani nie tým, že pred bránou majú zaparkovaný Range Rover Vogue, alebo minú niekoľko tisíc libier. Práve naopak, ich prvou otázkou je, či môžu dostať nejakú zľavu. Ak nie nejakú, tak aspoň množstevnú. V tom lepšom prípade si kupujú dva stromy v hodnote 60 libier a v tom horšom box osemnástich rastlín, v ktorom každá stojí 2,50. Okrem toho že povýšeneckosť a nadradenosť je ich naozaj silnou zbraňou, často majú problém s chrbtom. Súdim podľa toho, že sa nemôžu zohnúť a pozrieť si cenu na rastline, čo im leží pod nohami. Zo začiatku som sa vždy ochotne zohol a cenu im povedal, teraz im demonštratívne zdvihnem rastlinu do výšky očí a cenovka zrazu nie je neviditeľná.

Občas sú našimi zákazníkmi aj pravé celebrity, ale nie vždy to dopadne podľa ich predstáv. Pred niekoľkými týždňami som robil s kolegom zásielku pre Paula McCartneyho. Bola to obrovská kamenná hlava Budhu, ktorá pochádza z Indonézskeho ostrova Bali. Niekoľko dní na to po „hlasitých výmenách názorov“ opustila sira McCarteyho jeho manželka Heather. Médiá sa doteraz márne pokúšajú zistiť, čo bolo príčinou hádky a odchodu jeho manželky. Ale sami uznajte, ktorá žena by chcela na záhrade štyristokilovú hlavu Budhu?

Denné súboje so zákazníkmi nakoniec končia nerozhodne, oni si väčšinou kúpia svoj tovar, ktorý si vysnívali a my sa občas tešíme z vyšších tržieb. V škole nám síce nahádzali do hláv veľa teórie, ale nepripravili nás lepšie na súboje so zákazníkmi, vlastne ako sa teraz tomu hovorí - public relations.


slovník

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Fiľo: Moja chyba? Ružomberský futbal, mohli sme za to mať veľkú fabriku

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

KULTÚRA

Do Hry o tróny sa vrátila erotika. Inak ide do slepej uličky

Druhá časť novej sezóny priniesla neistý ľúbostný príbeh.


Už ste čítali?